ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Αρχές και Φιλοσοφία του Νηπιαγωγείου

Aρχές και Φιλοσοφία του Νηπιαγωγείου

Η φιλοσοφία και το παιδαγωγικό πλαίσιο του προγράμματος του Νηπιαγωγείου υιοθετούν στοιχεία από τις πλέον σύγχρονες και καινοτόμες θεωρίες μάθησης και διδασκαλίας.

Με βάση τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της προσχολικής ηλικίας, η Παιδαγωγική Ομάδα διαμορφώνει ένα ευέλικτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο εξελίσσεται διαρκώς ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες των παιδιών της κάθε τάξης ξεχωριστά. Κύριο μέλημά της είναι να αξιοποιήσει και να ενδυναμώσει την έμφυτη τάση των παιδιών για εξερεύνηση και μάθηση, και να τους διευκολύνει να ανακαλύψουν μόνα τους τη γνώση. Στόχος δεν είναι μόνο η μάθηση, αλλά και η καλλιέργεια δεξιοτήτων και στάσεων που διαμορφώνουν δραστήριους μαθητές στο σήμερα και εν δυνάμει ενεργούς πολίτες του αύριο.

Βασικό στοιχείο της διδακτικής προσέγγισης του Νηπιαγωγείου αποτελεί η δημιουργικότητα. Μέσω της έκθεσης σε ποικίλα ερεθίσματα και της δυνατότητας έκφρασης με πολλά διαφορετικά μέσα αναπαράστασης, τα παιδιά έχουν καθημερινά την ευκαιρία να εξωτερικεύσουν τα συναισθήματά τους, τις σκέψεις τους, να ενδυναμώσουν τις μεταξύ τους σχέσεις, να παραγάγουν πρωτότυπα εικαστικά έργα, να παίξουν, να διασκεδάσουν. Λαμβάνοντας υπόψη, μάλιστα, τη μεγάλη ανάγκη των παιδιών για επαφή με το φυσικό περιβάλλον, εφαρμόζεται ένα καινοτόμο πρόγραμμα που προωθεί την αυτενέργεια στη φύση, την εξερεύνηση και τον πειραματισμό με διάφορα φυσικά υλικά, σε συνδυασμό με τη γνωριμία και τη χρήση ποικίλων εικαστικών τεχνικών.

Απαραίτητη προϋπόθεση για όλα αυτά είναι η συναισθηματική ενδυνάμωση και η ευεξία των μαθητών. Η δημιουργία , δηλαδή, ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος που ευνοεί την αυξανόμενη αυτονομία και αυτοπεποίθηση των παιδιών, τη διαμόρφωση μίας θετικής εικόνας για τον εαυτό τους, τη διαχείριση των συναισθημάτων τους. Έτσι αναπτύσσονται άτομα με ανεπτυγμένη κριτική σκέψη, εσωτερικό κίνητρο, ικανά να συνάπτουν υγιείς σχέσεις με τους γύρω τους, να παίρνουν πρωτοβουλίες και να προσαρμόζονται θετικά στις δυσκολίες που συναντούν.

Τα παιδιά, όμως, είναι ταυτόχρονα και τόσο διαφορετικά μεταξύ τους. Η Παιδαγωγική Ομάδα του Νηπιαγωγείου αναγνωρίζει τη μοναδικότητα του κάθε παιδιού, αφουγκράζεται τις ξεχωριστές ανάγκες του, εντοπίζει και υποστηρίζει τις ιδιαίτερες κλίσεις του, θέτοντας στόχους που προσαρμόζονται στον ατομικό ρυθμό και το μαθησιακό προφίλ του.

Απαραίτητοι συνοδοιπόροι σε όλη αυτή τη διαδρομή είναι οι γονείς των μαθητών. Γονείς κι εκπαιδευτικοί εργάζονται από κοινού με στόχο το καλό του παιδιού, με όρους αποδοχής, αυθεντικότητας και αμοιβαίας ειλικρίνειας.

Ας μην ξεχνάμε πως η είσοδος των παιδιών στο μαθητικό δυναμικό του Νηπιαγωγείου συνεπάγεται την ένταξή τους στην ευρύτερη οικογένεια της Σχολής Μωραΐτη, χαρίζοντάς τους έτσι την αίσθηση της συνέχειας όχι μόνο στην πορεία της μάθησης, αλλά και στην εδραίωση ενός δικτύου δια βίου σχέσεων.